Dag 20 Gili Air 12/11

12 november 2019 - Gili Air, Indonesië

Vandaag is de wake up call weer om 4.20u, de moskee begint! (Bijna iedereen is hier moslim) Ik slaap weer verder gelukkig, en heb zelf de wekker om 6.00u gezet want ik wil gaan hardlopen. Ik hoor de wekker en denk is het nu al 6.00u? Hij gaat meerdere keren, het is wel een relaxed en bescheiden melodietje en ik twijfel of ik hem zal negeren en doorslapen of toch op sta. Zoiezo wissel ik van hotel en moet om 8.30u bij de duikschool zijn dus met een uur gaat de wekker dan toch weer. Ik besluit het licht aan te doen en voor het hardlopen te gaan, pak mijn telefoon maar het is nog maar 5.45u, huh hoe kan dat? Jawel blijkt het de wekker van de buren te zijn waar ik wakker van geworden ben. Het is hier namelijk nogal gehorig er zit slechts 1 houten wandje tussen, hahaha. Nou ruim op tijd dus om te gaan lopen.

Één rondje om het eiland is 5 km kom ik achter. Ook al is het vroeg, als ik klaar ben zie ik er uit of ik in het zwembad gedoken ben, zo zweet ik. Niet echt een aanrader dit. Gelukkig zie ik nog enkele van die gekken. Daarna douche ik me, pak mijn spullen in, ontbijt en fiets naar Manta divers. We gaan naar Manta Point maar helaas zitten hier geen manta’s. We varen in een open houten boot met een afdak en bamboe drijvers aan weerszijden. De boot zit vol met duikers. Ik ben overduidelijk aan de verkeerde kant gaan zitten, ik zit ergens links vooraan in de boot en het water spat er steeds overheen waardoor ik drijfnat wordt. Nou ja, ik duik straks toch onder en het water is hier 28 graden. Dus heel erg is het ook niet. We varen eerst naar het eiland Gili Trawangan om iets af te leveren. Daarna weer richting Manta Point maar vanuit het niets komt er ineens een enorme boeggolf die de boot overspoelt. Degene die middenvoor op het dek zat is net van plek veranderd vanwege een grote spin die ze op haar plek vond. En dat is maar goed ook want de watertank spoelt om en ook een houten deksel/plaat wordt meegenomen en die belandt helaas op iemand zijn voet. Geen ernstige verwondingen gelukkig maar we keren wel om naar een andere duikplek, de golven zijn te hoog. (Terwijl de boot verder best stil ligt en de zee er vrij rustig uit ziet)

Het is een mooie duik, een driftduik, dus we laten ons met de stroming meevoeren die op sommige plekken best sterk is. Het water is wel super helder en we zien wel 5 grote schildpadden en heel veel andere mooie gekleurde vissen. Ook echt grote pufferfish, en andere grote vissen. Mijn buddy heeft een feather seastar opgepikt tijdens de duik. Die zwemmen wel eens rond en blijft aan haar pak/loodgordel vast zitten. Slechts met moeite krijgt ze hem los. Ik ben blij dat ik hem niet heb, want ik denk dat ik er erg van geschrokken zou zijn. Na afloop varen we terug naar de duikschool. Daar aangekomen verhuis ik in de tussentijd mijn spullen naar Manta dive cottages. ‘s Middags duik ik ook weer, nu met Chris als buddy, degene met de zere voet. We gaan naar Marlin Hill die bekend staat als turtle heaven. Nou dat is het zeker. Het is een heuvel onder water waar heel veel grote schildpadden liggen (denk wel bijna 2m, ik heb ze nog nooit zo groot gezien) te slapen met sharksuckers op hun rug. Mooi maar wat wel heel erg a-relaxed is dat we tegen de stroming in moeten zwemmen om daar te blijven hangen en die is heel sterk. Vooruit zwemmen is dan ook heel lastig en lukt bijna niet. Je ergens aan vasthouden werkt nog het beste.

Na de duik blijf ik nog wat hangen bij Chris en Simon, Engels en Australisch, ook omdat ik mijn duik moet loggen en de duikinstructeur van de ochtend er niet is. Mijn Engels is niet zo goed, samen praten ze lekker rap engels en ik kan het wel redelijk volgen maar ben niet zo snel met reageren. Maar t is wel gezellig. Daarna ben ik heel moe en ik breng nog even op t strand door om dan te gaan douchen en eten. Tijdens het douchen valt de stroom uit en sta ik plots in t stikke donker. Gelukkig heb ik mijn kleding al bij elkaar gezocht denk ik. Maar ja, je handdoek zoeken in t donker als je niet exact weet waar je hem hebt neergelegd is ook onhandig, dus zoek ik op de tast de telefoon op bed voor de zaklampfunctie haha. Maar t aggregaat gaat gelukkig al snel aan. Ik eet weer bij t zelfde tentje als gisteren, dit keer alleen. Daarna zit ik nog even bij een strandbarretje maar ik duik vroeg mijn bed in, ben moe na zo’n dag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl