Dag 18 Moyo island 10/11

10 november 2019 - Pulau Kenawa, Indonesië

Vanmorgen wordt ik wakker met het gevoel heerlijk uitgeslapen te hebben, gisteren heb ik een ‘slechte’ nacht gehad met bizarre dromen, maar nu heerlijk geslapen op een deinende boot. Het blijkt 6.00u ‘s ochtens en we liggen voor anker bij  Moyo island, een prachtig plekje!

Na het ontbijt worden we met een bootje naar het strand gebracht en lopen we een junglepaadje in naar een waterval. Het is een leuk paadje en meerdere keren moeten we het riviertje doorwaden. Het is een mooie waterval met verschillende kalkstenen bassins met water, de grootste is zo uitgesleten dat het wel een grote schelp lijkt. Er stroomt weinig water naar beneden van de waterval en wanneer je naar boven klimt is er een bassin waarin je kan zwemmen. De weg omhoog via de afgesleten stenen lijkt lastig en vooral heel glad en glibberig, maar dat valt reuze mee. Niet iedereen waagt de klim, maar ik natuurlijk wel samen met een paar anderen. We komen bij een ander tussenplateau uit en moeten nog iets verder door onder een omgevallen boom doorkruipen om bij het bassin te komen. Daar zit al een gedeelte van de groep en het is een heel relaxed plekje. Ernaast staat een grote boom waar touwen in hangen waarmee je het water in zwaait als je dat wilt. Enkele waaghalzen klimmen in de boom en springen van daaruit in het bassin. (Ik deze keer niet, soms ben ik verstandig, haha)

We chillen er een beetje en lopen daarna weer terug naar t strand waar we nog even mogen snorkelen. Ik doe wat oefeningetjes op t strand (hardlopen gaat hier niet echt, maar ik merk dat ik wel wat beweging mis) Als ik de snorkel pak zitten er allemaal zandaaltjes in de aflopende zandbodem bij de boot. Ze steken met zijn allen hoog boven t zand uit en bewegen mee met de deining van de zee en wanneer je te dichtbij komt duiken ze snel in hun holletje in t zand. Dan varen we verder naar een ander eiland waar de bemanning wat inkopen doet en we liggen daar een tijdje voor anker. Tijd voor een duik denk ik en spring als eerste van de boot, de rest volgt erna. Als ik later de snorkel pak blijkt t koraal hier allemaal dood te zijn, erg jammer.

Tegen twaalven varen we na de lunch weer verder. We varen door tot we rond 16.00u aankomen bij een mooi groen eiland met palmbomen en witte zandstranden waar we nog even kunnen zwemmen. Er is niks te zien aan onderwaterwereld, en op t eiland is ook niks te beleven. Dus loop ik maar n stukje over t strand. t Strand eindigt in een stukje mangrove. Dan varen we door naar Kenawa island waar de boot voor anker gaat. Er is hier een tentje aan t strand met muziek waar een aantal van ons nog even met t bootje heen varen. 22.00u moeten we weer terug, de ‘wekker’ staat om 4.30u