Dag 17 Padar Island 9/11

9 november 2019 - Padar, Indonesië

Vanmorgen worden we vroeg wakker gemaakt, het is even na vieren, om de zonsopkomst te zien op Padar island. Je hebt daar een prachtig uitzicht over 3 baaien. We hebben hier s avonds voor anker gelegen met een boel andere boten. Aangezien niet iedereen in het kleine bootje past, zit ik in de tweede vaart. De lucht begint al oranje te kleuren. Dus als we bij de steiger worden afgezet haast ik me de eerste trap omhoog. Het lijkt niet zo ver, maar na de eerste trap volgt natuurlijk een tweede trap en daarna een derde. Ondanks dat het nog vroeg is wordt het al flink zweten. De trappen gaan over in een paadje. Ik wil wel voor de zonsopgang boven zijn dus loop ik flink door samen met een boel andere toeristen. Want toeristisch is het wel. Maar dat maakt t uitzicht niet minder mooi. Er lijkt geen eind aan te komen, iedere keer wanneer je denkt het eindpunt te bereiken vervolgt zich een nieuw paadje omhoog. Gelukkig is er een eindpunt en ik ben nog ruim op tijd. Ik loop wat verder naar voren waar het minder druk is om te genieten van de stilte en het mooie uitzicht. Een toerist is zo irritant om zijn drone de lucht in te sturen wat een verstorend gezoem veroorzaakt, net zo’n vervelende mug die ‘s nachts langs je oor vliegt. Maar ja, het uitzicht daarentegen is adembenemend, zeker wanneer de zon op komt. De weg terug is vervelender want het is ontzettend druk met (nieuwe) toeristen en iedereen staat  in de weg om selfies of geposeerde foto’s te maken. Eenmaal weer op de boot staat het ontbijt klaar, bananen pannekoeken met chocoladesaus, en we varen door naar Gili Banta wat wel een paar uur varen is.

Ik baal want het boek wat ik wilde lezen heb ik in het hotel laten liggen, ik kon hem niet als e-book downloaden en ondertussen is er geen bereik meer, dus ik verveel me. Heb ik eindelijk de rust gevonden om te lezen... En rustig op een boot zitten is dus niet zo aan mij besteed. Bovendien slaapt iedereen hier om de korte nacht goed te maken. Nou ja, gelukkig maken we een lange stop om te snorkelen bij een verlaten strandje op Gili Banta. Lang zo mooi en kleurrijk niet als het gisteren bij pink beach was, maar het kan er mee door. Ik spring van de boot het water in, toch best hoog vanaf het dak. Met snorkelen ontdek ik een kleine grot in de rotsen met een klein strandje en er zit een vleermuizen nestje in het dak. Daarna zetten we koers naar Moyo island, dat wordt 14 uur achter elkaar door varen. Iedereen hangt en luiert lekker op de boot. Onderweg passeren we een vulkaan die uit t water op rijst, af en toe komt er een rookpluim uit. Na het eten wordt het weer vroeg donker. Het is een beetje saai op de boot, iedereen is om 20.00u al onder zeil. Ik kaart net zoals gisteravond nog even met twee Nederlandse meisjes. De bemanning zegt dat de golven hoog kunnen zijn vannacht, ze hijsen het zeil erbij om de motor te ondersteunen. De boot begint al meer te deinen dus dan ga ik ook maar slapen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Annet:
    10 november 2019
    Prachtig San! Involg je verhalen hoor! Blijf genieten 😉
  2. Hans:
    10 november 2019
    Luister het liedje van yentle en de boer over de komovaraan. Leuk!