Dag 16, Flores-Padar island 8/11

8 november 2019 - Padar, Indonesië

Op het moment dobber ik rond op een grote houten boot met Wanua travel voor het Padar island. Vanmorgen vroeg zijn we opgestapt in de haven van Albuanbajo met een groep van 23 mensen. We slapen met zijn allen boven op het dek op een matrasje, wel met een dak boven ons hoofd, maar de rest is lekker open. (En sommigen hebben een cabin)

Vanmorgen nam ik een ‘taxi’ op de scooter naar het kantoor van Wanua want ook al was het maar een kort stukje lopen vond ik het wel fijn om niet met de zware bagage te hoeven sjouwen in de hitte. De ‘driver’ liet blijken dat hij wist waar het kantoor van Wanua was en reed inderdaad de goede kant op en de goede straat in. Alleen hebben we ‘the Office’ gemist dus ik zeg hem een paar keer dat hij te ver is doorgereden. Yes, yes, I know where’ hoor ik een paar keer. Dus ik denk laat maar gaan. Dan stopt hij uiteindelijk en vraagt in het Indonesisch de weg aan iemand die daar staat. Ik zeg dat hij terug moet, maar ‘Yes, yes, I know now, sorry mam’ Okee denk ik, prima. Maar ipv dat hij omkeert rijd hij rechtdoor, dus ik vraag opnieuw: ‘Where are you going to? You need to turn.’ Yes yes, here’ en hij wijst verderop naar een zijstraat links, dus ik denk dat hij daar gaat keren of dat die straat een handige manier is om weer op de goede weg te komen. Maar ik zie dat hij niet keert en dat de straat omhoog loopt, de verkeerde kant op naar de haven, dus ik zeg nogmaals iets in de trant van dat hij verkeerd rijd en dat hij nu naar de haven gaat, maar dat ik bij het kantoor moet zijn. Maar het antwoord blijft: Yes, Yes en hij rijd gewoon door. Goed, uiteindelijk arriveren we (te laat) op de plek van bestemming met een ‘Sorry mam, sorry’. Nou, dat neem ik dan maar voor lief, lopen was sneller geweest, haha. 😊

Ondertussen maken we kennis met elkaar, het is nog een beetje onwennig op de boot maar dat komt snel goed. Het is een gemêleerd gezelschap, een wat ouder Engels echtpaar, een ander ouder echtpaar uit Slowakije, een Finse ook wat ouder (oorspronkelijk ook uit Slowakije) en voor de rest allemaal jongeren verschillend in leeftijd van in de 20 t/m halverwege de dertig schat ik. Een aantal Duitse, Franse, Nederlandse en Spaanse gasten. Ook meerdere jongeren die vanuit Jakarta komen, daar studeren en maar twee dagen les hebben en dan de overige dagen benutten om te reizen. (Ik heb vroeger iets verkeerd gedaan denk ik)

We varen als eerste naar Rinca island waar de Komodo varanen zitten en krijgen daar een korte rondwandeling. Bij de steiger zitten aapjes, ik zie een zeearend vliegen en natuurlijk zijn er de komodovaranen en een prachtig uitzicht op de baai vanaf een uitkijkpunt waar we heen lopen. Daarna varen we door naar pink beach, waar het zand roze lijkt te zijn doordat er rood koraalzand tussen zit. Hier mogen we snorkelen en er zit heel veel vis en ook mooi koraal.  Op een uitkijkpunt waar ik heen klim zie ik twee vogels samen dansen in de lucht, mooi om te zien. Wanneer we weer terug naar de boot moeten worden we met een klein motorbootje opgehaald, en ik en de Finse blijven als enige twee achter omdat het niet meer past. Dus maak ik een grapje tegen de bootsjongen dat we moeten zwemmen, maar hij zegt: ‘Yes you can’ Ik kijk hem aan of hij dat meent maar hij lijkt redelijk serieus dus vraag ik nogmaals ‘Can I swim?’ Hij knikt bevestigend dus spring ik in het water en zwem naar de boot. Misschien toch niet zo slim want er liggen en varen hier best wat boten, maar goed, gelukkig kom ik ongedeerd aan en klim aan boord. Daarna varen we door naar Komodo island waar ook de komodovaranen zitten. Ik vind dit eiland mooier dan Rinca island omdat er meer begroeiing is en we meer dieren zien. Ook de komodovaranen zijn groter. Natuurlijk lopen we maar een klein rondje. Toch zie ik verschillende vogels, waaronder meerdere breaders, witte papegaaien, ook herten en een varken, en natuurlijk komodovaranen. Deze zijn huge. Een van de gidsen maakt speciaal voor mij een foto van mij met de komodovaraan wanneer ik wat achterblijf bij de groep omdat ik foto’s maak. Echt gaaf, hij is super cool!
Eenmaal weer terug op de boot genieten we van een lekkere maaltijd, een prachtige zonsondergang. Iedereen slaapt vroeg (behalve ik haha) want morgen staan we vroeg op om de zonsopgang op Pasar eiland te zien.