Dag 10, Nusa Lembongan 2/11

2 november 2019 - Nusa Lembongan, Indonesië

Vandaag was een soort van oriëntatiedagje wat betreft het duiken en het vinden van een fijne duikschool die natuurlijk naar Mantapoint gaat en kijken naar een andere accommodatie. Deze bevalt niet echt, ik ben de enige gast hier en het gedeelte waar ik nu zit is erg rustig, dus ik heb bijna geen aanspraak van andere reizigers. Komt bij dat de badkamer wanneer je doucht blank staat en blijft staan omdat de vloer de verkeerde kant op scheef af loopt. Op zich niet erg, maar wel als je door het water moet lopen om bij de wc te komen, maar goed dat is bijzaak. Ik ben nu vanaf 15.00u alleen op het complex, er is niemand aanwezig.
Dus eerst de duikschool. De meeste zitten in Batu, dat ligt een stukje verderop en ik moet hiervoor met mijn scooter een wirwar van weggetjes volgen, want een grote doorgaande weg is er niet. Soms erg slecht met veel kuilen en gaten en ik rijd ook niet op de beste scooter, hij heeft piepende remmen en de snelheidsmeter doet het niet. (Bijkomend voordeel is dat je hier toch niet hard kan rijden) Ik heb daardoor wel gelijk een sightseeing over het eiland en kom toevallig bij een heel mooi uitkijkpunt over het eiland en de zee.

Batu is het wat drukkere gedeelte dus gelijk een leuke plek om een hotelletje te zoeken. Bij  de eerste duikschool die er netjes uit ziet loop ik naar binnen en vraag naar de mogelijkheden. Ze gaan niet naar Manta point want de condities zijn niet goed. De zee is te wild en met 2m. hoge golven wil je niet duiken, bovendien is het zicht dan slecht. Ze verwachten woensdag pas weer heen te kunnen, maar dan ben/moet ik weg. Een grote teleurstelling dus. Ze hebben wel twee andere mooie duiken op de planning staan voor morgen en ze komen prettig en betrouwbaar over. Dan zoek ik een eindje verderop naar blue corner dive, ook een mooie duikschool aan het strand die ik vanmorgen vanuit het hotel gebeld heb en zij zeiden dat ze morgen wel naar Manta point gaan. (Hoewel dat nu niet meer zo aantrekkelijk lijkt gezien de condities) Maar als ik daar ben zeggen ze dat ze ook niet gaan, de planning is gewijzigd omdat de weersomstandigheden veranderd zijn. Zij verwachten ook niet voor woensdag erheen te kunnen. Er is dan nog een optie snorkelen omdat ze daarvoor naar andere plekken toe gaan waar ook manta’s zitten en ze varen elke dag. Dus dat is nog een mogelijkheid die ik ter harte neem.
Ik moet het even laten bezinken merk ik en mijn reisplannen omgooien. Ik had nog naar nusa penida gewild, het eiland hiernaast, maar ik wil natuurlijk als het even kan met manta’s duiken, daarvoor was ik tenslotte naar Bali gekomen. Ik merk dat het me echt iets doet, en ga even koffie te drinken bij de duikschool, de emoties zitten hoog. Gelukkig is er de donkere zonnebril :-)

Ik besluit eerst naar een andere accommodatie uit te kijken, via booking.com ga ik wat hotelletjes langs vast besloten om diegene uit te kiezen waar ik blij mee ben. Door langs te gaan verzeker ik me dat ik niet weer de enige gast ben en weet ik gelijk hoe het er uit ziet, foto’s zeggen niet altijd iets. Iedereen is vriendelijk en overal mag ik wel even kijken. Het is soms best een zoekpartij omdat de accomodaties verstopt zitten achter smalle steegjes en zandweggetjes. Ik ga er bij 3 langs. Ondertussen regent het (Ja, de eerste regen op Bali!) ik wordt nat en ik ben er wel klaar mee. Ik boek voor morgen twee duiken bij de eerste duikschool en ga terug naar mijn hotelletje. Dat duurt even voor ik er ben want natuurlijk pak ik het verkeerde weggetje. (Sandra en richtingsgevoel, haha) Goed, nu heb ik ook de bekende yellow bridge gezien die naar het eiland nusa Ceningan leidt, weet ik dat ook weer te vinden. Maar ik uiteindelijk op mijn plek van bestemming.

Ik lunch bij een tentje tegenover mijn bungalow waar zowaar wat mensen zitten en ze lekkere muziek draaien. Ik blijf er een tijdje hangen en loop terug naar mijn kamer, het is een fijn plekje. Dan maar even bijkomen en relaxen en gebruik maken van t zwembad dat ik helemaal voor mezelf heb. Ook niet verkeerd. (De zon schijnt ondertussen weer) Ik maak de beslissing om hier niet eerder weg te gaan maar wel twee nachten bij te boeken in een ander hotel in Batu, het drukkere deel. Eind van de middag rijd ik naar de Devils tail, waar de golven tegen de rotsen beuken en het water regelmatig hoog op spat voor de zonsondergang. Vanwege de bewolking is die niet heel mooi, maar toch de moeite waard om er te zijn samen met een boel andere toeschouwers.

1. Hans:
    4 november 2019
    Leuk om te lezen Sandra, ga zo door. Heerlijk!